تهیه نبات خانگی با شکر همراه با آموزش گام به گام پخت آن


یکی از شیرینیهای سنتی ایرانی که از قدیم به صورت خانگی تهیه می شد نبات خانگی با شکر است که امروز در این مطلب قصد داریم آموزش گام به گام مراحل پخت آن را با شما به اشتراک بگذاریم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تهیه نبات خانگی

اگر از آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید چای را به جای قند با شیرینی و نبات میل کنید پس بهتر است طرز تهیه نبات خانگی سنتی و فرد اعلا را یاد بگیرید تا با خیال راحت هر وقت که خواستید آن را درست کنید و از مزه و طعم عالی آن کنار یک فنجان چای داغ یا دمنوش لذت ببرید.

نبات قدمتی طولانی در سر سفره ایرانیها دارد و از زمانهای قدیم چای نبات را برای رفع بسیاری از دردها و گرفتگیها مصرف می کردند همچنین نبات در فرهنگ ما ایرانیها سنبل شادی و شادمانی نیز محسوب می شود و همیشه در عروسیها و جشنها رسم بر این بوده که نقل و نبات پخش می کردند طبق این رسم هنوز هم در سر سفره عقد و هفت سین نبات گذاشته می شود و از آن به عنوان سمبل شادی و سرور نام برده می شود شاید به همین دلیل است که نبات به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما ایرانیها تبدیل شده است.

طرز تهیه نبات خانگی با شکر اصلا کار سختی نیست و به راحتی می توانید آن را در خانه درست کنید ما در این مطلب آموزش پخت آن را به صورت گام به گام خدمت شما ارائه می کنیم تا با تهیه آن به صورت خانگی از بهداشتی بودن و سلامت آن نیز اطمینان خاطر داشته باشید.

 

 

نبات خانگی با شکر

نبات را می توان به شکلهای مختلف از جمله نبات تخته ای نبات چوبی یا به صورت رشته ای با طعمهای متنوع و حتی رنگی آماده کرد از آنجایی که نبات طبع گرمی دارد مصرف آن با طعم دهنده هایی همچون زعفران خواص زیادی برای بدن به همراه دارد البته به خاطر شیرینی زیاد نباید در مصرف آن افراط شود و برای افرادی نیز که مشکل قند خون دارند مصرف آن با محدودیت هایی همراه است.

شما می توانید نبات را در خانه با افزودن رنگهای خوراکی به شکل آبنبات های چوبی رنگی تهیه کنید و به جای آبنبات های آماده بازاری به بچه ها بدهید تا حسابی با آن سرگرم شده و از خوردن آن لذت ببرند. برای تهیه نبات تخته ای در خانه شما به ازای هر یک واحد آب به سه واحد شکر نیاز دارید بهتر است آب استفاده شده تصفیه باشد تا ذرات ناخالصی در آن نباشد و نبات شفاف رنگی داشته باشید.

برای شروع کار آب را درون قابلمه ای می ریزیم و می گذاریم روی حرارت تا به جوش بیاید سپس شکر را کم کم و طی چند مرحله به آب در حال جوش اضافه می کنیم و بهم می زنیم تا شکر حل شود اگر شکر را یکباره اضافه کنیم مدت زمان بیشتری طول می کشد تا شکر حل شود همچنان به هم زدن ادامه دهید تا محلول غلیظ و تقریبا زرد رنگی بدست آید بعد از اینکه شکر کاملا آب شد ظرف را از روی گاز برداشته و اجازه می دهیم حدود 15 دقیقه کمی خنک شود سپس محلول آب و شکر را از روی صافی عبور می دهیم و روی ظرف را با پارچه تمیز می پوشانیم تا به مدت چند روز استراحت کند در طول زمان استراحت آب موجود در محلول کم کم به شکل بخار خارج می شود و لایه های نبات تخته ای خانگی شما ته ظرف می بندد و سفت می شود.اگر از آب معمولی برای تهیه نبات استفاده می کنید برای جمع کردن ذرات ناخالصی آب می توانید یک عدد سفیده تخم مرغ به آب اضافه کنید تا همه ذرات و سیاهیها را به خود جذب کند و سپس با رد کردن از صافی محلول شفاف و خالصی داشته باشید و ذرات شکر به شکل بلور های شفاف درآید.

 

آموزش گام به گام پخت

چنانچه مایلید نبات طعم دار داشته باشید بعد از حل شدن شکر در آب جوش می توانید از کمی زعفران گلاب هل و یا هر طعم دیگری که دوست دارید اضافه کنید و خوب بهم بزنید برای تبخیر شدن سریعتر آب می توانید در فصل گرما محلول را مستقیم زیر نور خورشید قرار دهید تا تبخیر شود و یا اینکه در هوای سرد آن را کنار بخاری قرار دهید تا آب زودتر بخار شود.

برای تهیه نبات خانگی به صورت چوبی یا شاخه ای ابتدا یک سیخ چوبی را خیس کرده و در شکر بغلطانید و گوشه ای بگذارید تا کاملا خشک شود ترجیحا بهتر است برای اینکار از شکر دانه درشت استفاده کنید همانند روش قبلی آب و شکر را روی حرارت بگذارید تا حل شود و در این مرحله اگر دوست دارید نبات رنگی داشته باشید رنگ خوراکی دلخواه خود را اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا محلول به حالت اشباع برسد سپس زیر آن را خاموش و کمی زمان بدهید تا خنک شده و از حرارت بیفتند.

 

نبات خانگی با آموزش

پس از خنک شدن محلول آن را درون لیوان شیشه ای بلند یا شیشه مربا بریزید و قسمت بالای آن را برای قرار دادن سیخ خالی بگذارید پس از سرد شدن کامل محلول سیخ را به کمک گیره هایی از دو طرف درون محلول قرار دهید و ظرف را در جایی قرار دهید که اصلا تکان نخورد پس از حدود یک الی دو هفته نبات کریستالی دور سیخ تشکیل می شود و وقتی نبات ضخامت لازم را بدست آورد می توانید آن را از ظرف خارج کنید نبات شاخه ای شما آماده و قابل مصرف خواهد بود.

نکته مهم در تهیه نبات خانگی این است که قبل از اضافه کردن سیخ چوبی محلول حتما باید کاملا خنک شده باشد وگرنه ذرات شکر چسبیده شده به سیخ در آب حل می شود و بلورهای کریستالی دور سیخ تشکیل نخواهند شد.

برای تهیه یک نبات عالی و خوشمزه خانگی حتما به میزان شکر و آب و نسبت آن توجه داشته باشید چون اگر شکر کم باشد نبات به خوبی تشکیل نمی شود پس سعی کنید همه نکات را به خوبی رعایت کنید تا نبات خانگی خوبی داشته باشید و از طعم آن لذت ببرید استفاده از نبات شاخه ای گزینه ای عالی برای شیرین کردن انواع چای و دمنوش است.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *