طرز تهیه نبات خوراکی خانگی خوش رنگ و طعم دهنده هل و دارچین

نبات خوراکی خانگی از جمله تنقلات شیرین و خوش طعمی است که به شکل ها و در طعم های مختلف تهیه می شود و اغلب به همراه چای سرو می گردد. طرز تهیه نبات خوراکی خانگی خوش رنگ و طعم دهنده هل و دارچین بسیار ساده است و به راحتی در منزل امکان پذیر می باشد‌.

طرز تهیه نبات خوراکی

نبات یکی از تنقلات سنتی ایرانی است که در کشور ما استفاده زیادی دارد و در اغلب خانه های ایرانی جهت سرو به همراه انواع چای و دمنوش صرف می گردد. نبات ممکن است ساده باشد و یا در انواع و طعم های متنوع مانند نبات زعفرانی نبات رنگی و غیره تولید شود. نبات ممکن است به شکل خانگی و یا صنعتی تولید گردد. نبات به جز طعم شیرین و لذیذی که دارد دارای خواص درمانی در طب سنتی ایرانی نیز می باشد و از چای کمرنگ و نبات برای درمان انواع اختلالات ساده مانند دل درد اسهال و نفخ معده استفاده می شود. اگر چه نبات حاوی مقدار زیادی قند است اما بسیاری از سالمندان متعلق به نسل های قدیم ایران از نبات برای درمان مشکلات ساده سلامتی خود و دیگران استفاده می کنند. برای تهیه نبات خوراکی ابتدا باید یک لیوان آب را در داخل قابلمه ای بریزید و صبر کنید تا به جوش آید. سپس سه پیمانه شکر را به تدریج به آب جوش اضافه کرده و آن را آرام آرام به هم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود. به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که آب تا حدودی تبخیر گردد و محلول به رنگ‌ زرد متمایل شود. هر گاه محلول کاملا غلیظ شد و شکر حل نشده در ته ظرف باقی نماند قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید در دمای اتاق برای حدود 15 الی 20 دقیقه بماند تا خنک شود. سپس باید این محلول را از پارچه صافی رد نموده و در ظرف دیگری بریزید. در مرحله بعد باید سطح روی ظرف را با یک پارچه تمیز و نازک بپوشانید و دور آن را با یک کش محکم یا طناب ببندید تا هیچ گونه گرد و خاک و یا مورچه و حشره به داخل ظرف محتوی نبات وارد نگردد. این ظرف باید برای چندین روز باقی بماند تا به مرور زمان آب داخل آن بخار شده و ته ظرف یک نبات تخته ای باقی بماند.

نبات خوراکی خانگی

با تبخیر آب در زمان پایین رفتن سطح نبات لایه هایی از نبات نازک درست می شود که همان نبات خانگی بوده و کیفیت بالایی دارد. بهتر است که این لایه ها را خرد نمایید و در داخل یک شربت غلیظ سرد قرار دهید تا قطعات و بلور های نبات به یکدیگر متصل شده و نبات خانگی بسیار خوب و با کیفیتی را تشکیل دهد. از جمله نکاتی که باید جهت تهیه نبات خانگی مد نظر قرار دهید این است که بهتر است در هنگام تهیه نبات از آب تصفیه شده استفاده نمایید زیرا در برخی از موارد ناخالصی های آب بسیار زیاد بوده و این امر ممکن است از تشکیل بلور های نبات ممانعت به عمل آورند. برای تهیه نبات خانگی طعم دار می توانید به مقدار دلخواه از ادویه ها و عرقیجات سنتی ایرانی مانند زعفران گلاب هل دارچین عرق نعنا یا برگ گل محمدی به محلول نبات در حال جوشیدن ضافه کنید و خوب به هم بزنید. همچنین امروزه افراد در تهیه محصولات خوراکی خانگی خلاقیت بیشتری به خرج می دهند و ممکن است موادی مانند پودر زنجبیل وانیل دارچین آب لبو و سایر مواد طبیعی از این دست را نیز به نبات اضافه نمایند یا نوعی نبات طعم دار رنگی و متمایز را تهیه نموده و جهت پذیرایی سرو کنند. استفاده از رنگ خوراکی و طعم دهنده هایی که در قنادی به کار می رود نیز برای این امر معمول است. تهیه نبات خانگی به شکل های مختلف امکان پذیر است. بعضی از افراد ترجیح می دهند نبات خانگی را به شکل چوبی تهیه کنند.

نبات خوراکی خوش رنگ و طعم دهنده

برای این منظور باید در ابتدا یک سیخ چوبی را خیس کنید و در مقداری شکر دانه درشت بغلطانید و سپس چوب را برای مدتی کنار بگذارید کنار تا کاملا خشک شود. آنگاه طبق دستور تهیه نبات خانگی معمولی مایع آب و شکر غلیظ را تهیه کنید و محلول را پس از سرد شدن در داخل شیشه های مربای تمیز و خشک یا یک لیوان بلند شیشه ای بریزید به طوری که به اندازه دو سانت از بالای شیشه خالی بماند و صبر کنید تا محلول کاملا سرد شود. در این مرحله باید یک گیره با اندازه بزرگتر از دهانه شیشه انتخاب کنید و چوب نبات را به گیره وصل کنید و گیره را در دهانه شیشه قرار دهید تا چوب نبات در محلول قرار گیرد. سپس شیشه ها و یا لیوان‌ های حاوی چوب و مایع نبات را در محلی قرار دهید که ساکن باقی بمانند. پس از حدود یک تا دو هفته بلور ها و دانه های کریستالی نبات دور چوب ها تشکیل می شوند. وقتی اندازه نبات به حد دلخواه و کافی ضخیم شد آنها را از ظرف خارج نمایید. برای خارج کردن چوب های نبات لازم است که ابتدا لایه شکرک زده روی ظرف را بشکنید. پس از خارج کردن نبات شاخه ای از ظرف باید مدتی صبر کنیدو اجازه دهید که نبات چوبی و شاخه ای کاملا خشک شود و سپس آنها را در داخل ظروف درب بسته نگاه داری نمایید. تهیه نبات خانگی ‌ اگر شربت خنک نشده باشد پس از قرار گرفتن سیخ‌ یا چوب یا نخ شکرهای چسبیده به آن حل شده و بلورهای نبات تشکیل نمی گردد. از جمله نکاتی که در هنگام تهیه نبات خانگی باید به آن دقت کنید این است که چوب نبات نباید با کف و کناره های شیشه و یا لیوان تماس داشته باشد. در نظر داشته باشید که ممکن است تمامی مراحل تهیه نبات خانگی قطعه ای و یا شاخه ای را به طور کامل و دقیق انجام دهید اما بلور های نبات به خوبی شکل نگیرند و‌ تشکیل نشوند. در این حالت بهترین راه این است که تمامی مراحل قبل را تکرار نمایید و این بار میزان شکر مورد استفاده را افزایش دهید و غلظت محلول را بالا ببرید. اگر مراحل را به درستی و با دقت انجام دهید می توانید یک نبات خانگی درجه یک عالی و خوشمزه درست کنید.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *