طبع نبات در طب سنتی و خواص درمانی آن برای رفع سردی مزاج


در این مقاله قصد داریم به طبع نبات در طب سنتی و خواص درمانی آن برای رفع سردی مزاج اشاره کنیم؛ نبات ماده ای است که از جوشاندن مخلوط شکر و آب به دست می آید و در اثر زمان و درما و یک حالت فیزیکی متبلور می شود که از زمانهای قدیم تا امروزه نقش موثری در درمان بیماریهای مختلف داشته است.

برای خرید عمده نبات کلیک کنید .

طبع نبات در طب سنتی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد نبات خواص دارویی و درمانی زیادی دارد و طبع نبات در طب سنتی گرم است و برای افراد سرد مزاج و رفع سردی بدن بسیار موثر است؛ زمانی که سردی بدن زیاد می شود فرد دچار بلغم می شود که نشانه های آن سردی کف دست و کف پا، خستگی زیاد و نفخ شدید است که برای درمان و جلوگیری از سردی بدن در طب سنتی همیشه پیشنهاد می شود نبات به همراه آب جوش یا چایی مصرف شود که اثر گذاری خیلی خوبی دارد.

نبات همانند قند است ولی طعم بهتری نسبت به آن دارد و می تواند جایگزین خوبی برای قند و شکر باشد؛ از این ماده در طب سنتی برای پیشگیری یا درمان برخی بیماریها استفاده می کنند و خواص دارویی و درمانی زیادی دارد که در ادامه به معرفی برخی از خواص آن اشاره می کنیم:

  • درمان اسهال: نبات به دلیل خاصیت ملین و ضد نفخی که دارد استفاده از آن برای درمان اسهال بسیار موثر است و استفاده از آن به این صورت است که افرادی که دچار اسهال هستند می توانند تکه ای از نبات را حرارت دهند تا رنگ آن قهوه ای شود و طعم آن به تلخی برسد و آن را استفاده کنند.
  • درمان سرفه: افرادی که به هر دلیلی از سرفه رنج می برند می توانند تکه ای از نبات را داخل دهان خود قرار دهند و آن را بمکند که این کار باعث گرم شدن گلو و قطع سرفه می شود.
  • رفع خستگی و خواب آلودگی: اگر نبات با طعم زعفرانی هنگام خستگی به همراه چای مصرف شود تاثیر شگفت آوری در رفع خستگی و خواب آلودگی دارد.
  • تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر: مصرف نبات برای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر که حاصل سردی مغز است نقش موثری دارد و در زمانهای قدیم از این ماده برای افراد کهنسالی که دچار کم حواسی می شدند استفاده می کردند.
  • کاهش درد: مصرف نبات تاثیر شگفت آوری در کاهش درد های ناشی از اتقباض ماهیچه دارد، درد معده را از بین می برد و برای رفع دل درد و پا درد موثر عمل می کند.
  • درمان بلغم: طبع افراد بلغمی سرد و مرطوب است، به همین خاطر در طب سنتی به این افراد پیشنهاد می شود برای رفع بلغم از نبات استفاده کنند.
  • درمان تکرر ادرار: بسیاری از افراد هستند که دچار ضعف مثانه و تکرر ادرار می باشند که طب سنتی به آنها پیشنهاد می دهد برای درمان این مشکل از نبات استفاده کنند که تاثیر خیلی خوبی در درمان این مشکل دارد.
  • درمان مشکلات گوارش: مصرف نبات بعد از غذا از دیر هضم شدن غذا جلوگیری می کند، ضد ترش کردن است و کرم روده را از بین می برد و از بیماری یبوست جلوگیری می کند.
  • درمان سرماخوردگی: نبات به دلیل خاصیت ضد ویروسی که دارد مصرف آن باعث می شود بدن در برابر بیماریهایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی مقاوم شد و سرفه و گلو درد ناشی از سرماخوردگی را از بین می برد.

طبع نبات و خواص درمانی

نبات علاوه بر خواص ذکر شده در طب سنتی خواص دیگری هم دارد که مصرف آن خاصیت آرامبخشی و نشاط آوری دارد و مانند یک ضد استرس عمل می کند به همین جهت به مادران شیرده پیشنهاد می شود برای افزایش شیر از این ماده استفاده کنند، مصرف این ماده باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن می شود، به کاهش علائم قبل از قاعدگی در خانمها کمک زیادی می کند، برای درمان تپش قلب موثر است، ترشی دهان را از بین می برد و برای جلوگیری از جاری شدن آب دهان بسیار تاثیر گذار است و مصرف کردن نبات باعث افزایش انرژی می شود.

نبات در طب سنتی خواص زیادی دارد و در کنار این خواص مضراتی هم به همراه دارد که مصرف بیش از حد آن چون شیرین است باعث افزایش قند خون و چاقی می شود و افراد دیابتی باید در حد اعتدال از آن استفاده کنند.

طبع نبات برای رفع سردی

نبات در بازار انواع مختلفی دارد که پر مصرف ترین آنها نباتهای چوبی و شاخه ای هستند و در طعمهای زعفرانی، لیمویی، دارچینی، نعنایی، آویشن و زیره وجود دارند؛ که به معرفی انواع مختلف نبات می پردازیم:

  1. نبات شاخه ای: شاخه نبات از تشکیل بلور های نبات به دور یک نخ تهیه می شود.
  2. نبات چوبی: به بلور های نباتی که اطراف یک چوب تشکیل می شوند نبات چوبی می گویند که از نوع نی دار بهداشتی تر است و در سه مرحله جوشیده می شود و پر مصرف می باشد.
  3. نبات دندانه: این نوع نبات قابلیت شکنندگی بالایی دارد و به راحتی در چای و دیگر نوشیدنیها حل می شود و بیشتر برای مصارف خانگی مناسب است و نیاز به شکستن ندارد.
  4. نبات مخلوط: این نوع نبات به صورت تخته ای در کف پاتیل تشکیل می شود و شکل نامنظمی دارد و بیشتر به صورت فله ای به فروش می رسد.
  5. نبات پرده ای: این نبات مانند نباتهای شاخه ای است که حالت نازک و ترد دارد.
  6. پودر نبات: پودر نبات همان خرد شده های ریز نبات هستند که قابلیت حل شدن بالایی دارند و می توان برای مصارف خانگی مانند تهیه شربت به جای شکر از آنها استفاده کرد.

طرز تهیه نبات خانگی:

مفداری آب سبک را درون قابلمه ای ریخته و به جوش می آوریم و شکر را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا شکر حل شود هرچه مقدار شکر زیاد باشد حل شدن آن زمان زیادی می برد، وقتی محلول غلیظ شد و رنگ زردی پیدا کرد از روی حرارت برمیداریم و پس از خنک شدن آن را از صافی رد می کنیم و درون ظرف می ریزیم و دور ظرف را با پارچه و کش می بندیم و اجازه می دهیم آب محلول به مرور زمان بخار شود و نبات تخته ای کف ظرف باقی بماند.

با توجه به توضیحات ارائه شده درباره نبات و خواص آن در طب سنتی برای رفع سردی مزاج، اکنون می توانید این محصول را از تمام فروشگاههای مواد غذایی سراسر کشور در انواع مختلف و طعمهای متفاوت به صورت حضوری و اینترنتی خرید کنید.

 

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *